tiistai 1. heinäkuuta 2014

Kirkko varattu!

Iiiik! Nyt alkaa tuntua tämä touhu aina vain todellisemmalta. Varasin kirkon!


Haminan Marian kirkko oli minulle ilmiselvä vaihtoehto. Ollessani 16-vuotias, olin Marian kirkossa kesätöissä kaksi kuukautta. Työtäni oli turistioppaan homma ja toimin myös "vahtimestarina" ja siivoojana.


Kaikille olen myös sanonut päässeeni Marian kirkossa ripille, mutta muistinkin hiljattain, että kyllä se taisi Johanneksen kirkko olla, missä minut konfirmoitiin. Hups. Mutta ainakin molemmat sisarukseni ovat Marian kirkossa ripille päässeet!
Marian kirkko oli myös entisen kotikuntani Vehkalahden kotikirkko, joten sidokset tähän nimenomaiseen kirkkoon ovat vahvat. Sittemmin Vehkalahti liitettiin Haminaan ja on vain Haminan kirkkoja, mutta vanhat ajattelutavat erillisistä Haminan ja Vehkalahden kirkoista ovat juurtuneet syvälle, haha!


Marian kirkko on minusta myös paljon näyttävämpi ja kauniimpi, mitä muutaman sadan metrin päässä sijaitseva Johanneksen kirkko on. Marian kirkko remontoitiin vuonna 2013 ja nyt se on entistäkin loistokkaampi ja kauniimpi!

Vihkiaikaan olin hieman pettynyt. Olen koko ajan kuvitellut, että meidät vihittäisiin kello 13:00. En tiedä mistä tuo nimenomainen kellonaika tuli päähäni, mutta se oli jo juurtunut kuvitelmiini vihkimisestä. Nyt kirkkoherranvirastosta kerrottiin, että aikaisin vihkimisajankohta seurakunnalla on kello 15:00. Siis kolmelta? Kuulemma aikaisempi ajankohta onnistuu vain, jos hankkii papin ja kanttorin toiselta seurakunnalta. Se ei tullut kysymykseen, sillä haluan tutun papin kotiseurakunnaltani ja tiettyä oman seurakunnan kanttoriakin olen jo vähän haikaillut.
Nyt hetken tätä aikaa sulateltuani tulin kuitenkin siihen tulokseen, että se on ihan passeli eikä ainakaan tarvitse hääpäivänä herätä ennen kukonlaulua.

Seuraavaksi menemmekin katsomaan yhtä juhlapaikkaa, sopisiko se juuri meidän häillemme! Jännittävää!

Kuvat: Haminan Seurakunta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti